Donderdag 12 juli. Dag 9 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu Donderdag 12 juli. Dag 9 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu

Donderdag 12 juli. Dag 9

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

12 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Donderdag 12 juli. Dag 9

We wachten op de bus die ons naar de Nehemiah school zal brengen. Hier een impressie van het straatgebeuren:
Het betreft een drukke straat, met veel taxibusjes, waar op wondere wijze heel veel mensen in passen. Een jongeman, hangend uit het busje, roept 'Burre burre' en verschillende mensen stappen in. Aan de overkant, onder het aanduidingsbord van the Korean Hospital, zit een man, en zijn zangerige manier van spreken lijkt een mantra. Af en toe krijgt hij iets toegestopt. Een kleine jongen in een gescheurde broek heeft een nog kleiner kindje op zijn rug. Op de hoek staan de schapen en met de handel gaat het deze dag bijzonder goed, want het vasten van de orthodoxe christenen is vandaag beëindigd. Dat betekent dat er weer vlees, eieren en melkproducten genuttigd mogen worden. Een man neemt een schaap aan 2 poten mee.
Een moderen geklede vrouw, in rose broek en op hoge hakken, loopt langs een groepje vrouwen, ieder gehuld in een witte sjaal, vermoedelijk orthodoxe christenen op weg naar de kerk. Zodra een andere vrouw zich bijvoegt, wordt ze begroet met een paar zoenen.
Op dat moment komt man met een grijze koe (os?) langslopen, de koe is nauwelijks onder de indruk van de voorbijrazende busjes en auto's.
Dan komt de schoolbus en we stappen in.

Vandaag mijn laatste schooldag. In de ochtend lopen we mee met de teachers en de psychologen. De laatsten hebben nog wat in te halen en mogen met de kinderen aan de slag. Het is duidelijk dat ze er lol in krijgen en in het gesprek dat we na schooltijd met ze hebben, blijkt dat ze het communicatie niveau van alle kinderen aardig paraat hebben en duidelijk geoefend hebben om initiatief uit te lokken.
Aan het eind van de ochtend met elkaar gezorgd dat de picto's gelamineerd en gesorteerd in een map belanden. Maandag zullen Amy en Ciara nog een bezoek aan school brengen om uitleg te geven, aangezien hier voor vandaag geen tijd voor was. 's Middags kwamen Dick en Gil samen met journalisten van de 'Ethiopische time magazine ' langs voor een reportage van dit magazine. Er werden veel foto's gemaakt en wij werden geïnterviewd, nadat Dick een uitgebreid interview had gegeven. Er is toegezegd dat we een vertaalde kopie van deze reportage toegestuurd krijgen en het artikel zou komend weekend al geplaatst worden. De journalist was zeer belangstellend en betrokken. Een prettig gesprek.
Om drie uur kwamen de busjes en heb ik afscheid genomen van al deze bijzondere kinderen en de lieve, toegewijde leerkrachten. Wie weet komt er een vervolg......
Na een uitgebreide planbespreking met de psychologie studenten, kregen we van Rahel een prachtige groepsfoto, een toespraak en haar nadrukkelijke wens dat we terugkomen.
Met Dick en Gil hadden we afgesproken in de Beer Garden en de studenten begeleiden ons daarheen. Leuke gesprekken onderweg.
Denina hunu

• 14 Juli 2012 - 11:21

Gieske:

lieve hetty
    wat leuk om al je belevenissen zo te lezen en wat gebeurt er veel
    het duurde even voordat ik door had ik ik wel bij je reisverslag kon komen
    ben benieuwd naar het artikel in het tijdschrift
    hoop dat jou komst een zetje heeft gegeven naar meer hulp voor autistische kinderen daar
    ga je we nog wat natuur spotten?
    hele fijne dagen nog
    dikke zoen gieske

• 15 Juli 2012 - 12:07

Annette Van Zijp:

Ha Hetty,
    met veel interesse heb ik je verslagen gelezen. Ik zi e je enthosuiasme voor me. Kom je nog wel terug ? Het zal zeker een vervolg krijgen, jouw kennende.
    Wat een ervaring, he, zo 'n andeee cultuur. Ik lees wel overeenkomsten met India. Fijne laatste dag nog. Ik kijk uit naar je terugkomst!
    Lieve groet, Annette

• 15 Juli 2012 - 14:30

Wieske:

Hoi mam. Het kamp is heel leuk, alleen het weer is niet geweldig. We hebben al veel leuke dingen gedaan, maar dat vertel ik wel als ik weer thuis ben. Ik heb nu even de iPhone van papa gestolen, zodat ik eindelijk weer even al je verhalen kan lezen. Erg leuk om al je belevenissen zo te lezen! Fijne terugreis en tot woensdag!