Dag 3 op the Nehemiah school - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu Dag 3 op the Nehemiah school - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu

Dag 3 op the Nehemiah school

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

06 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve allemaal,
Het is gewoonweg teveel om alle indrukken en ervaringen in een verslag weer te geven en ik betwijfel of ik alles wat ik meemaak thuis kan overbrengen. Mooi bruggetje naar communicatie en interactie, want deze trainingsdag op school stond in het teken van het overbrengen van kennis. Na een uur hadden we het voor elkaar om de laptop van Amy te koppelen aan de beamer (...ik hoor jullie denken..hebben ze een beamer in Ethiopië?.). In de ruimte (de school is een woning waarvan de verschillende kamers gebruikt worden als klaslokaaltjes) zaten ongeveer 20 mensen, waaronder de teachers, enkele ouders en een viertal psychologie studenten die morgen afstuderen. Zij zijn betrokken bij de school en het idee is dat zij betrokken blijven. Mogelijk dat een lezer opmerkt dat het toch wat wonderlijk is om in een arm land als Ethiopië psychologen te hebben. Aan de ene kant is dit land heel arm en zal er een enorme hongersnood zijn, vanwege mislukte oogst, aan de andere kant is er veel rijkdom. Dit bepaalt ook het straatbeeld: zeer modern geklede vrouwen op hoge hakken en mensen die op straat leven. Heb ik al vertelt al een paar dode honden op straat te hebben zien liggen?
De psychologen zelf vertelden dat zij vaak worden verward met toekomstvoorspellers, wat uiteraard veel zegt over de onbekendheid van een vak als psychologie. In Nederland staat psychologie toch wel bekend als een vrouwenstudie, hier waren het allemaal mannen: In Ethiopie is het nog vrij ongewoon dat vrouwen gaan studeren. De meeste teachers spreken geen engels, zodat 1van de psychologen als vertaler werd ingezet. Herhaaldelijk leek het alsof 1 engelse zin vertaald werd in 20 zinnen in Amarik, de hoofdtaal van Ethiopië. Enthousiasme en betrokkenheid van de psycholoog had hiermee te maken: hij was betrokken geweest bij het implementeren van een ABA programma en hoewel het ongelofelijk was wat deze school in 1 jaar bereikt heeft, zagen wij voldoende mogelijkheden om de trainers een stap verder te helpen. Onze focus van de training lag op interactie, communicatie en zintuiglijke informatieverwerking, wat voor een deel neerkwam op de introductie van PRT in Ethiopië. De dag was een succes en het was ook enorm genieten met deze club betrokken mensen. Ik voel me enorm bevoorrecht om deze ervaring op te doen en het zal hier vast niet bij blijven. En als het niet fysiek is, dan zijn er talloze manieren om contact te houden.
Er volgde nog een fotosessie van iedereen in een speciaal gemaakt Nehemiah-t shirt, voor de website: alles voor de sponsoring. Netwerken is overal belangrijk, maar zeker in een land als Ethiopië. Zo staat er ook nog een afspraak gepland met de minister van gezondheid. Dit zijn toch de ervaringen die het leven bijzonder maken.
Vanavond waren we bij een Joodse shabat, nog zo'n mooie ervaring, georganiseerd door een arts die al ruim 20 jaar hier woont en werkt. Het was een zeer internationaal gezelschap waaronder een aantal medici die voor een of enkele weken in verschillende ziekenhuizen meelopen.
Nog een weetje: in Ethiopië zijn er 83 talen! Over communicatie en interactie gesproken.
Morgen (zaterdag) hebben we een ochtend met de ouders van de kinderen. Wordt vervolgd.
Denina hunu

• 09 Juli 2012 - 11:44

Sjef Schmit:

Hoi Hetty,

Heb je verhalen gelezen. Lijkt mij toch een heel aparte ervaring om zo iets mee te maken en daar de mensen e.e.a uit te leggen over ABA en PRT.
    Geniet nog van de dagen dat je er nog bent.
    Groetjes van Sjef en Jose