Vrijdag 13 juli, dag 10 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu Vrijdag 13 juli, dag 10 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu

Vrijdag 13 juli, dag 10

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

13 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Vrijdag 13 juli, dag 10.
Vanmorgen met Amy en Ciara een bezoek gebracht aan de Mercato market, de grootste markt van heel Afrika. Een vriendelijke taxi chauffeur bracht ons erheen en onderweg gaf hij ons als uitstekende gids informatie over tal van wetenswaardigheden.
De markt bestaat uit heel veel kleine winkeltjes en kraampjes en voor je het weet ben je een winkeltje ingelokt. Hoewel ze mooi waren, voelde ik er niet voor om een met verschillende stoffen opgefleurde paraplu te kopen. Op de vraag waar onze interesse dan naar uitging, wist de verkoper precies waar we moesten zijn. Kortom, we hadden meteen een gids, die ons vooral naar de winkeltjes van zijn familie leidde. Na betaling waren we onze gids na enkele winkeltjes en kraampjes te hebben aangedaan weer kwijt. Binnen no time hadden we een nieuwe gids, die ons naar de specerijen afdeling bracht. Ciara en ik voelden wel voor het kopen van een koffiepot en de prijs die genoemd werd leek mij heel fair. Omdat ik het voor een vriend kocht, kreeg ik korting van een zeer sympathieke vrouw met een allerhartelijkste lach. Ik had het spel van afdingen blijkbaar nog niet geheel onder de knie.
Wij waren een minderheid op de markt en voor zover wij het hebben kunnen zien, de enige witte mensen. Hoewel ik me totaal niet bekeken voelde, hield men ons wel in de gaten. Dat bleek toen ik even achter bleef en Ciara en Amy mij kwijt waren en een oudere man Amy meteen wees waar ik was. De mensen zijn vriendelijk en hoewel ze je ook graag je winkeltje inlokken, laten ze je met rust wanneer duidelijk is dat je niets wilt kopen. Het afdingen is echt een spel waar je vooral de lol van in moet zien en met volle overtuiging dient te spelen. Op de markt mensen met verschillende fysieke beperkingen op een mensonterende manier zien voortbewegen. Af en toe kregen ze wat toegestopt.
We hadden om 12 uur afgesproken bij het Ethiopië Hotel, waar we zouden worden opgepikt door een chirurg die net als Dick een kind heeft met autisme. Een ontzettend vriendelijke en bescheiden man die ook betrokken is geweest bij de oprichting van de Nehemiah school en nog betrokken is. Wij waren door hem en zijn vrouw uitgenodigd voor lunch en zij wilden graag informatie over autisme en interventies, en advies ten aanzien van hun 12-jarige zoon die zich de hele dag kan vermaken met een sliertje stof, heel goed oogcontact en een geweldige lach laat zien. Hoewel hij niet spreekt, leek hij veel te begrijpen. Wij maakten kennis met de hele familie en na een heerlijke Ethiopische lunch en onovertreffelijke Ethiopische koffie hebben we met de zoon gespeeld, interacties uitgelokt en de familie tal van tips en ideeën gegeven. Deze moeder wil ook graag een school starten, in hun eigen buurt, met betrokkenheid van de moeders. Het gebeurt veel dat uit schaamte kinderen met autisme worden opgesloten in huis. Zij wil die schaamte voorbij.
Om 17 uur hadden we een afspraak met deze arts en de neuroloog die de minister van mental health ons had aanbevolen om contact mee op te nemen. Deze neuroloog bleek de eerste neuroloog in Ethiopia en tevens de eerste professor in dit land. I.v.m.the African Union was het nog drukker op de weg en sommige wegen zelfs afgesloten en we ontdekten enkele schutters op daken. Door de enorme opstoppingen waren we allemaal verlaat.
Onder het nuttigen van een pasta schotel (soms wil een mens iets anders dan injera) gesproken over hydrocephalus en autisme. Bekendheid van autisme is een eerste stap en de neuroloog maakte een vergelijking met de veranderende kijk die een deel van de mensen nu inmiddels over epilepsie heeft, nadat bleek dat epilepsie met medicatie te beïnvloeden is. Zoals eerder gezegd bestaan er bijzondere ideeën over de oorzaak en de reden van autisme. Naast het vergroten van kennis over autisme is het van wezenlijk belang dat er mogelijkheden komen voor interventie zoals scholen voor special needs en ondersteuning van ouders, waarvoor het nodig is mensen op te leiden.
Gesproken over het organiseren van een conferentie over autisme. Dit wordt mogelijk het volgende project, waarbij het vooral een uitdaging zal zijn de juiste mensen (lees: politici) erbij te krijgen.
Opnieuw een inspirerende dag en wie weet wat er op volgt.
Denina hunu

  • 16 Juli 2012 - 10:04

    Flore:

    Ik stuur dit maandag, dus dan ben je weer veilig thuis. Ik heb het erg leuk bij de Moeysjes. jammer dat we morgen alweer terug moeten :( , maar dan zie ik jou weer (: Heb je het leuk gehad? Dat hoor ik dinsdag vast wel. Is het ook gelukt met de iPad? Of heeft Dick je nog even moeten helpen. nou, in ieder geval ben je veilig teruggekomen. vandaag gaan we naar Hemelrijk ( een klein pretparkje.) Dat lijkt me wel leuk, want het zag er gezellig uit op de foto's. Nou, ik ga me klaar maken voor Hemelrijk dus tot dinsdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 10662

Voorgaande reizen:

03 Juli 2012 - 16 Juli 2012

Hetty in Ethiopië

Landen bezocht: