Maandag 9 juli. Dag 6 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu Maandag 9 juli. Dag 6 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hetty Joustra - WaarBenJij.nu

Maandag 9 juli. Dag 6

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

09 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Maandag 9juli. Dag 6
Vandaag stond in het teken van de tweede trainersdag, wat betekende dat de kinderen vandaag niet op school zouden komen. We zouden om9.30 uur (3.30 uur in Ethiopien time) starten en dat werd een uur later. Just a cultural thing, dat is wat we als uitleg kregen.
De stof van zaterdag herhaald en het was goed om te merken dat de teachers het een en ander hadden opgepikt. Middels rollenspelen geoefend met de technieken, waarbij de leerkrachten zich ontpopten als goede toneelspelers. Eerst met de bellenblaas geoefend, later met al het nieuw meegebrachte speelgoed. Een levendig tafereel en dat alles in een relatief kleine ruimte.
Goed om te zien dat het doel, het afwachten van het initiatief tot communicatie, is overgekomen. Veel materiaal was onbekend, zodat enige uitleg nodig was, alsook ideeën hoe het materiaal te gebruiken zodat de kinderen zouden worden uitgelokt tot interactie. De komende 3 dagen zullen in het teken staan van training on the job.
Er was een heerlijke, uitgebreide Ethiopische lunch klaargemaakt. Het nationale gerecht is injera, wat bestaat uit een soort sponsachtige pannenkoek (glutenvrij) wat zeer rijk is aan proteïnen met daarop verschillende pittige sauzen en groentes. En, zoals bekend, eet je met je rechterhand. Het avondeten is gelijk aan de lunch, waarbij er een grote verscheidenheid aan sauzen, groentes en vleesgerechten bestaat.
De lunch werd gevolgd door de koffieceremonie en dit keer met popcorn. Dit alles klaargemaakt op een kolenvuurtje in de tuin. Voor wat hoort wat: wij trainen hen, zodat wij een training kregen in de koffieceremonie. Dat betekent 23 schepjes koffie in een kleine koffiepot, met daarin brokjes kaneel. Het uiteindelijke resultaat, want er komt veel meer bijkijken, is loeisterke koffie met veel suiker en een heerlijk geurend stukje groen wat in je koffie gaat. Er gaat niets boven Ethiopische koffie.
Leuke gesprekken over de verschillende culturen binnen Ethiopië.
De middag was vervolgens al grotendeels voorbij. Omdat de elektriciteit wederom was uitgevallen, konden we niet aan de slag met de picto's en dagschema's. Er was tijd voor vragen en hier werd heel goed gebruik van gemaakt. Wederom een geslaagde dag in een heel prettige sfeer.
Rahel nam ons na afloop van de dag mee naar een patisserie waar we genoten van koffie en gebak.
Inmiddels is het alweer avond en de dagen zijn behoorlijk intensief.
Tijd voor bed.
Denina hunu

• 10 Juli 2012 - 10:29

Marloes:

Hoi Hetty, Ik kreeg van Rik de tip je te volgen via waarbenje.nu. Ik zie tijdens het lezen van je verslagen je twinkelende ogen voor me. Wat een mooie levenservaring voor je. Groetjes, Marloes.